Home | Posts RSS | Comments RSS | Login

Mampir!!Mampir!!

Isnin, 3 Ogos 2009

Hah!Arini aku smbg lg ye citer...Sebelum flight mendarat...Pilot Air Asia menunggu arahan untuk mendarat..Pelancong Thailand td telah pun terjaga dan membuka sliding window flight tersebut..Dapat la aku melihat panorama Jogjakarta dari awandania...hehehe..Keadaan bandarnye agak padat..dan kelihatan bumbung genting merah di segenap kawasan..Sedang leka memerhati..Kami diberi arahan untuk bersedia mendarat...Dlm hatiku hanya terdetik xsabar2 nk mengembara dan bercuti di Jogjakarta yang telah setahun aku booking bersama fait (Rakan sepejabat yg banyak bekerjasama denganku)..Tp Fait xdpt pegi..Kesian gak kt dia..Sebb xdpt pelepasan..Kesian sekali lg..Pesawat menyusur laju ke landasan airport..Kiri dan kanan landasan adalah kawasan padang bola dan sawah..Allhamdulillah pesawat berjaya mendarat dalam pukul 4.30 petang,suasana agak senja...Aku dan rakan-rakan tersenyum sesama sendiri..Masing2 mcm blur je tp hepi...ke aku sorg yg blur...hehehe...Kami mula menyusur langkah dari tangga AirAsia..Allhamdulilah sekali lg kami selamat smpi ke Jogjakarta..Kami dikehendaki beratur untuk pemeriksaan kastam Indonesia dan saringan H1N1..Ketat betul pemeriksaan kastam dan pegawai kesihatan disana..Kami dikehendaki melalui satu frame dengan disembur sanitizer..Aku adalah orang terakhir yang melaluinya..Walaubagaimana pun Ida xlepas melalui kastam dan diminta untuk isi semula borang. Bagi pelancong Mat Salleh diorg kene mengisi visa..Mcm tu pulak ye...Aku terus menuju ke kaunter tempahan teksi..Juru kaunter tersebut memberikan beberapa pakej untuk lawatan ke Merapi,Prabanam dan Borobudur..Tp kitorg decide pergi hotel dulu..Hotel yang kami akan tujui adalah Hotel Puspita..Semua ini telah ditempah oleh Erma sejak di Malaysia lagi..So dari airport yang namanya agak panjang..Kami menyewa sebuah Toyota Unser..Cukup2 je tujuh orang..Kalo Fait ikut mesti kene sewa lg 1...Sori ye fait...ehehe..Sepanjang perjalanan kami banyak bertanya kepada pemandu unser tersebut,yang telah aku lupa namanya..Offer kami untuk lawatan esok tapi kami nk berbincang dulu sebelum pergi..Aku melihat kiri dan kanan jalan..Bangunan-bangunannye agak padak dan jalannye agak kecil dengan dihimpit oleh motosikal yang mendominasi jalan..Sesuatu yang menarik kerana pembahagi jalan mempunyai lanskap di bahagian tengahnya...Redup je..walaupun jalannya agak sesak..Kami menyusuri laluan yang tidak diketahui..tp kami percaya kepada pemandu Unser tersebut bersikap jujur menghantar kami agar selamat sampi ke hotel..Suasana semakin gelap..Kami tertanya-tanya di mana hotel budget yang kami menginap...Akhirnya kami ternampak papan tanda Hotel Puspita di sebelah kiri jalan..Dindingnye berwarna hijau epal dan orange bali...Tiang-tiang berwarna coklat..Terdapat patung seorang pahlawan sedang memenggal kepala seorang kanak-kanak lelaki dan kambing disisi pada ruang masuk ke hotel berkenaan di sebelah kanan..Mengerikan!!...Huhuhuhu...Kami terus menuju ke kaunter..Juru kaunter menunggu kami dengan menyerahkan resit untuk ditulis...Kami telah diberikan kunci bilik..Aku sebilik bersama Saufi..Kami menuju ke courtyard yang dihiasi dengan Arca pargola dan katak...Aku dan Saufi terus menuju ke bilik di tingkat 2..Bangunan hotel tersebut seperti asrama sekolah dua tingkat...Tetapi telah diubahsuai dengan cantek sekali...Setelah membuka bilik yang kami akan diami..Aku terus ke meletak beg di atas lantai..Di dalam bilik tersebut terdapat 2 katil,1 kipas angin dan meja solek..Ada katil lantai untuk tambahan..Tanpa membuang masa..Aku terus mengeluarkan barang yang patut sementara menunggu Saufi mandi..Rase letih tapi seronok sebenarnya...Nk tau aktiviti malam pertama di Jogjakarta..Hehehe...Tunggguuuuuu