Home | Posts RSS | Comments RSS | Login

Etika Temuduga

Isnin, 19 Oktober 2009



Seharian bekerja di pejabat dengan berdepan pelbagai manusia yang ku kenali sebagai kawan,sahabat,rakan dan diri kita sendiri. Mereka banyak mendewasakan diriku ini..Hari ini aku mengikuti kursus Temuduga Berkesan. Sebenarnya aku join utk melengkap CPD bagi kursus-kursus yang dianjurkan oleh universiti.

Best jugak kursus ini,yang dianjurkan oleh BSM, dan dilaksanakan oleh Pegawai dari INTAN..Puan Suzana & Faizura. Dalam banyak2 intipati kursus ini,satu ilmu untuk aku kongsi bersama iaitu etika berpakaian. Hiasan untuk wanita ada yang mempunyai batasan tertentu. Wanita berbadan kurus hanya boleh meletakan 5 aksessori sahaja,manakala wanita sihat hanya dihadkan 7 aksessori sahaja. Semakin banyaj eksessori semakin berat untuk pemakai. Pakaian 'blazer'untuk wanita yang memakai baju kurung perlu la panjang seperti 'autumn blazer'. Manakala lelaki,lengan blazer perlu lebih sedikit sehingga menutup pergelangan tangan.

Warna baju untuk lelaki & wanita semasa ditemuduga adalah warna pastel. Pakaian kemeja lelaki perlu plain sahaja,corak berjalur adalah kurang sesuai,tali leher perlu dipadankan dengan kemeja. Macam-macam dugaan untuk temuduga...
Selain dari itu,etika temuduga iaitu tidak dibenarkan bersalam,kecuali penemuduga menghulurkan tangan untuk bersalam. Walaupun begitu,bagi seorang muslim & muslimah perlu berhati-hati ye..
Selain daripada itu,sekiranya anda mengenali penemuduga, apa yang anda harus buat??..Sebenarnya,jika anda berada di dalam situasi berikut,anda harus berhati-hati kerana mereka lebih mengenali anda dan mengetahui cara anda bekerja. Be serious and no more humour to showing u're a the great person and more responsibility.
Teringat idola fesyen ku,Bernard Chandran..very nice man,gud looking,soft spoken,eastern lifestyle with modern ideology..every design that his collection so simple n elegant. Kala bab2 design ni memang aku suka sangat..tak makan pun tak ape..hehehe...Makanan design lagi sooodapppp!!!....Ade keeeeee???...

0 ulasan to Etika Temuduga:

Catat Ulasan