Home | Posts RSS | Comments RSS | Login

An Evening at LEKA beach

Sabtu, 24 Oktober 2009
Nama Pantai LEKA diperolehi daripada seorang lelaki yang meletakkan kertas bertulis 'Pantai LEKA' di pokok Ketapang. Sebab apa ek?..Once upon a time,terdapat sepohon pokok Ketapang yang menjadi tempat tumpuan warga nelayan bermain dam aji untuk mengisi masa lapang sekiranya mereka tidak ke laut. Disebabkan lelaki budiman tersebut melihat para nelayan terlalu leka bermain dam maka lelaki budiman itu amat gusar dengan aktiviti yang membazirkan masa bermain. So,secara psikologi...lelaki Budiman tersebut meletakkan sekeping kertas bertulis 'Pantai Leka' dan dipakunya pada pokok Ketapang yang menjadi tumpuan orang ramai bermain dam. Until now,the name of Pantai Leka is sinonim with local people.


The storyteller is my dad,who are the perminant and muarian. He knows about the history by verbal. Last 40 years ago, the bushes was a beautiful beach with with white sanded and palm around the beach. But now,the evolution of nature is changed with Bakau forest..Bakau tree have benefit to environment for protection our land from erosion and big waves. The Bakau wood have a good quality and suitable for construction.


Sesekali main buai warna pinky ni menarik jugak. Aktiviti riadah sebegini sesuai untuk bersantai dan menikmati ais krim kacang potong yang sedap sehingga menjilat jari..HAHAHAHA

Kelihatan kawasan benteng yang berlumpur kerana air laut yang surut pada waktu petang. Dahulunya terdapat jeti yang panjang dan boleh dilalui. Walau bagaimanapun, jeti yang diperbuat daripada kayu telah rosak disebabkan oleh proses pereputan. Time petang adalah waktu yang paling seronok duduk di tepi pantai melihat sunset. Warna keemasan langit dan burung-burung camar yang pulang petang menghidupkan suasana semulajadi alam yang tidak ternilai ini.

Terdapat pelbagai kemudahan alatan rekreasi yang disediakan oleh pihak Berkuasa. Berbaloi-baloi la dapat mengeluarkan peluh terutamanya selepas bulan raya ini.



Pandangan dari atas menara yang telah siap dibina untuk melihat burung-burung yang pelbagai spesis terutamanya spesis bangau dan Helang yang jarang dijumpai di Malaysia. Paling ketara, bangau putih dan camar yang berterbangan secara berkumpulan.


Batu refleksi turut disediakan untuk kemudahan orang ramai menjaga kesihatan. Memang tersakit tapi amat baik untuk peralihan darah.



0 ulasan to An Evening at LEKA beach:

Catat Ulasan