Home | Posts RSS | Comments RSS | Login

Heartless at Starbucks Bukit Raja..

Jumaat, 30 Oktober 2009
Hi to all my fren,...Saturday morning i was at Starbucks,Bukit Raja..after courses at Teluk Dalam Resort,Pangkor..I feel so heartless..I can't explain about that matter..It so annoying for me..I wants to be better than yesterdy..Love famili,love my lover,love fren and also luv myself finally.



As usual and with the new spirit and environment,i started to think about my new experience since i went to Pangkor island. With beautiful beach and sea view..I feel so free from a suck of jobs. I just free my mind to enjoying with activities are arrange by consultant.



Only 25 stuffs are joined the courses..Fait are informed me before..we must go there!!..Ikmal,Lim,Ridduan,Lan,Shahril,Macha,En Mad,En Lan,Nazrul,Fadhillah,Najidah,emilia,Meena,Bavani,Izma,Anis,Ida,Bazliah,Que....the participate are almost bachelor.



By Thursday,kami menaiki bas jam 9.30am..Masa tu,ada antara mereka aku kurang kenal disebabkan kami tidak pernah mengikuti sama-sama kursus. Tetapi tidak menjadi masalah apabila mengikuti kursus kami akan kenal antara satu sama lain. Perjalanan menaiki bas mengambil masa tiga jam. Sampai di jeti Lumut kira-kira jam 12.30am dan kami dimaklumkan jeti akan sampai jam 2.30pm...Sementara menanti feri,pekene rice chicken and cendol ice yang entah ape rase..harga dah mcm kt KL..Tourism place are offering with high rates for food and beverage.



Jam 2.30pm..kami menaiki feri menuju ke destinasi yang tidak pasti..Terus menuju ke belakang feri mcm atas kapal titanic cume tak karam je lagi..huhuhu..mase tu teringat kerja-kerja kt office..Berat hati juga hendak meninggalkan office,demi perubahan aku terus melangkah ke office untuk melihat officemate agar mereka berasa dihargai dengan work tasks yang mereka lakukan dan mengucapkan pemergian ku ini bukan untuk seronok-seronok tetapi ada matlamat & perubahan yang pasti akan berlaku pada diri ini.



Feri Duta Pangkor terus meluncur laju menongkah ombak yang tenang..aku menghirup udara segar sehingga ke paru-paru,jantung,hati,limpa,usus-usus dan urat-urat yang dipenuhi habuk2 batu bata & plaster ceiling..HAHAHAHAHA...Hopefully,the rubbish was cleaned now..HAHAHAHA..Almost 45 minutes we're arriving at Jeti Teluk Dalam, the coaster already waiting for me..tanpa air-cond. the temperature is so hot dengan kwn2 yang sudah ada macam-macam bau...HAHAHA..The resort is very nearest,just only 10 minutes..Sesampai di main entrance,the welcoming bands from resort are singing with aqustic song,Jaaaaaaalan,jalan-jalan cari makannnnn!..dfjgjkldjgj...p2 aku tak hinggat lirik dia..HAHAHAHA...kami dihidangkan segelas air yang rasenya seperti orange tetapi warna merah asam boi..So nyaman..Setelah mengambil kunci bilik..Aku serumah bersama Fait,Nazrul dan Lim (very nice chinese guy) di chalet 339..Terus menuju ke bilik kerana jam 3.30petang kami ada aktiviti...



Reference from the schedule..the activity is very packed..most activity is likes motivation and team spiritual..jam 3.30pm,kami terus menuju ke lobby hotel dan di bawa ke tepi pantai untuk Management games yang dipanggil oleh fasilatator kami En Ismadi (Teluk Dalam Resort stuff)...sebagai Web Spider..Kami dikehendaki melepasi jaring-jaring yang diperbuat dari tali rapia. Sebelum games bermula,aku cuba try melepasi..aku macam tak confident je..Al-maklum la berat dah bertambah,joging pun sudah 2 bulan tidak buat.

Akhirnya,i do my best and i did it!!!!..mmg lawak macam-macam gaya diorg buat...At this time,kami sudah pun bole gelak bersama-sama..Tadi semua macam looked so tired. Second games,dikenali sebagai terantula..Spider with hairing...The games procedure is every participate must hold the two rods. The rods are holding the basket with putting 20 balls. We must tranfer the ball into the the another basket without any instruction voice but only the instruction by leader. 25 participate must bring the rod are holding the baskets to the another basket. 2 times,kami gagal meletakkan bola tersebut tetapi 3 trial we're done the job!!..The main objective of games,how to work together and follow the instruction by leader. So,everybody must alert the instruction and patuh kepada arahan ketua.

3rd games mostly seperti bermain 'Ting-Ting' known as 'Jammed games'...Ruang permainan ini agak menarik terletak di kawasan transisi ruang. Berpandukan kepada petak lantai dengan kemasan broken tiles dengan berukuran 11 petak x 22 petak..We must try to step with the right coordinate..Only the facilitator know which one the right step..Lim is the specialist statistic lectures are lead this games..kami pun try and error sahaja..Agak rumit,akhirnya setiap orang melepasi step tersebut dengan mengikut nombor-nombor yang di tulis oleh En Mad...HAHAHA..We looked likes traffic jammed at Jln Tun Razak...HAHAHAHAHA..


Suasana malam mula melabuhkan tirainya...Kami mulakan aktiviti malam dengan programme,what we called that 'Burung Hantu'. We are divided 4 groups..Fait,Lim,Emilia,Ziela,Azura and also me joined in group 1. After we have instruction from fasilitator..Kami akan ditinggalkan di dalam hutan selama 40 minit. Kami mula bergerak dari checkpoint menuju ke pathway yang disediakan. Setiap peserta akan duduk bersendirian seorang diri. Walau bagaimana pun, jarak antara kami cuma 3 meter sahaja..di sebelah kanan ku emilia,manakala di sebelah kiri ku Ziela.


Di dalam keadaan gelap tersebut, aku rasa kedinginan dan hanya cahaya bulan serta lampu handphone ziela (fasi dah warning tapi bawak jugak)...EHEHEH...Seram jugak tapi macam biasa je dulu duduk kat kampung dalam gelap. Mata pun mengantuk sebab penat dan kekenyangan makan malam. Sebenarnya,aktiviti ini seperti muhasabah diri yang dah lupa diri..HEHEHEHE..Habis aktiviti,aku terus balik ke chalet dan tidur.


Hari kedua, aktiviti pagi dimulakan dengan senaman poco-poco. Memang lawak la...Macam-macam style..Teringat masa zaman Teater Puteri Saadong...Sebelum mula latihan kami akan melakukan aktiviti poco-poco dan senaman aerobik. After breakfast,aku dan rakan akan mengikuti kelas LDK. Kelas tersebut di atur oleh En Ismail daripada LH Consulting. Beliau mempunyai pengalaman untuk memotivasikan kakitangan syarikat mahupun kerajaan sehingga keluar negara. We're so enjoying the indoor games & group activities..The most funny programme,we need to create the human machines likes masquaree on showing at TV3. We're are choosing washer machine. I was acted cover and body of washer machine..Lim and I laughed very critical..HAHAHAHAHAHA...Most of the day and night we were attended the class for a second day.

Third day,I was still at Teluk Dalam Resort,at the whole morning we have a class. We have change the schedule before and the outdoor activities will began after lunch. At 2.30pm,kami memulakan aktiviti 'Jungle Trekking'...Sekadar stamina tahap -8,memang aku tak berupaya macam Gaban tapi tengok muka masing-masing sudah macam cipan kepenatan..HAHAHAHA..The fasilitator gives explaination about the forest tree. The famous tree likes 'Tongkat Ali',rattan tree and others tree was found since jungle trekking.

Kami meneruskan perjalanan sehingga ke puncak kejayaan..bak lagu tema AF..Menuju Puncak,Gemilang Cahaya..Bla..bla..bla...Sebenarnya tak nampak apa-apapun bila berada di puncak disebabkan rimbunan pokok. Selepas mendaki, kami mula menurun sehingga ke tepi pantai. Apabila sampai di pinggir...Tetiba ade orang menjerit! Pacat sudah mula naik kaki...Geli-geleman aku..Fastly,i just my leg and i was found 2 pacat..I'm so shocked!!..Aku pun terus lari ke pantai untuk meleraikan pacat dari kakiku.

Kelihatan tiub lori and kayu di tepi pantai untuk kami bersama-sama membuat rakit. Sepanjang waktu rehat sebelum membuat rakit,aku terlalu excited mandi laut apabila Lim memberikan aksi-aksi gimrama air..HAHAHAHAHA...tak pasal-pasal jam aku rosak masuk air..Terlupa nak bukak..HUHUHUHUHUHUHUHU..Agak-agak dalam pukul 4 kami telah diarahkan untuk membuat rakit..Aku,Fait Lim,Anis memulakan ikatan hentam keromo..janji tiub tu tak tercabut..Karam la kita orang nanti. Selepas siap pasang semua tiub yang dijadikan rakit..Kami mula mendayung hingga ke darat hadapan Teluk Dalam Resort...Pelayaran mengambil masa 1 jam jugak (xda jam xtau pukul berapa masa tu...HUHUHUHUHUHUHU)..


Walaupun pernah bermain kayak di PD dulu masa Bitara & Induksi Umum...Mendayung rakit sangat berbeza...Memandangkan kami bertujuh...Aku,Fait,Lim,Anis,Azura,Ziela,Emilia..Masing-masing mendayung kecuali Lim yang bagi instruction..Macam-macam cara..Sebut 1,2..Kayuh-kayuh..Dalam masa yang sama, adalah yang berperang mulut..Risau gak aku,takut rakit terbalik..teringat kat tunang aku...HUHUHUHHU...Lantak diorang la..Aku terus jerit..Kayuh!Kayuh! walaupun rakit ke kiri dan ke kanan.


Akhirnya sampai jugak ke destinasi dengan kedudukan ketiga..Janji selamat sampai...Alhamdulillah..Lenguh giler tangan aku masa tu...Macam boleh jadi plastic man ja...Selepas sedikit taklimat dan bersihkan diri...Aku terjun terus ke swimming pool..bole la berenang sedikit-sedikit..Itupun kawan rapat aku Master Aidi yang ajar masa duduk kondo kt Bukit Antarabangsa...Aidi pun sudah pindah Sentul,duduk jaga mak dia yang sakit kanser tiriod..Mudah untuk dia berulang ke HKL.


Selepas berenang dan main polo air, aku terus membersihkan diri..Untuk menikmati seafood barbeque di sebelah malam pula. 2 round aku makan,itu pun sudah termengah-mengah sebab kenyang minum air kolam tadi...HUHUHUHUHU...Aku terus melangkah pulang selepas taklimat diberikan oleh fasilitator bagaimana untuk memudahkan kita menguatkan ingatan..Syok jugak..Sebab perkara itu,kita selalu buat..Contohnya,kita akan mengerakkan tangan or anything..lepas tu baru kita mengingat selepas sedaya upaya mencuba. Tips ini amat diperlukan untuk memudahkan kita apabila ditembak dengan soalan cepu emas..HAHAHAHA...


Aktiviti padat seharian begitu terasa dan agak memenatkan tetapi aku puas dan seronok dengan kawan-kawan. Cuma kadang-kadang aku perlukan masa untuk diri sendiri. Malam terus berlalu dengan pelbagai peristiwa pahit & manis...I know i'm not good but i'm try to be a better than yesterday..Honestly,Truly and Deeply...


Hari terakhir,Jumaat...Salah satu aktiviti yang paling dinanti-nantikan iaitu Paintball...Syokkkk giler seh!!...Aku tak puas main walaupun berjaya bermain untuk 3 games...Memang terkena slide shoot yang meninggalkan kesan pada tubuh ku...Azab seh!!!..Terus terang this is the best games along in mylife..I felt likes a real combat and in real war...Memang menakutkan la..Ada dua games yang kami perlu hadapi iaitu 1 lawan 1 dengan meletakkan bendera di tempat yang disediakan dan satu lagi menaikkan bendera Malaysia di pokok ketapang berdekatan. Macam-macam adegan yang aku tengok..Kalo nak kira sakit memang sakit,kalo nak kira seronok memang seronok..We're already enjoy the games walaupun semuanya injured.

Hari terakhir,selepas menikmati lunch...Kami checkout dan menuju ke Jeti pada jam 2.30 petang dan menaiki feri ke tanah besar dengan bas sedang menunggu kami pulang dengan selamat. Kami tiba pada jam 7.00petang...Azan Maghrib menyambut kepulangan aku ke Teratak Kecik ku...Kenangan itu tetap menjadi peristiwa semalam dan terus berlalu dengan harapan dan semangat baru yang pasti memberikan anjakan paradigma pada diri..Semalam tetap semalam..biarkan ia berlalu...



2 ulasan to Heartless at Starbucks Bukit Raja..:

CikBunga. berkata...

Ingatkan ko fuad yang nyanyi lagu tu. Hehehehe! Nice blog. Hopping to mine, later k.

et_Isaac berkata...

Tu suara aku la..HAHAHAHAHA

Catat Ulasan